1. شناسایی ریشه های بی انگیزگی
  2. برای پرسنل اهداف کوچک و قابل دستیابی مشخص کنید
  3. برای مسئولین و سرپرست ها و مدیران بصورت هفتگی جلسه برگزار کنید و حق اظهار نظر قائل شوید
  4. از دستاورد افراد و تلاش آنها تقدیر کنید
  5. برای توسعه مهارت ها تفویض اختیار کنید
  6. بصورت دائم پایش انجام دهید و از نظر سنجی قافل نشوید.

مرحله 1_ سعی کنید ریشه های بی انگیزگی را پیدا کنید ( غیبت های زیاد , حضور نامنظم در محل کار, پایین آمدن بهره وری ,بی تفاوتی در محل کار و… )

مرحله 2 _ با ایجاد اهداف قابل دستیابی , باعث میشویم اعتماد به نفس را در پرسنل خود افزایش دهیم. توصیه میشود از قانون اسمارت استفاده شود : اهداف باید ویژه , قابل اندازه گیری , دست یافتنی , مرتبط با زمان , و زمان بندی شده باشد.

مرحله 3 _ برای کارکنان و پرسنل خود حق اظهار نظر قائل شوید بصورتی که بدون ترس بتوانند نظرات سازنده خود را بیان کنند. سعی کنید خودتان در کارها شفافیت داشته باشید , مدیران و مسئولین در سازمان ها با اشترک گذاری چالش ها اعتماد تیم ها را بخود جلب میکنند.

مرحله 4 _ سعی کنید کمتر بصورت کلی از مجموعه تقدیر کنید و بجای آن از اشخاص نام ببرید و عملکرد آنها را تحسین کنید , برای دادن پاداش میتوانید علاوه بر پاداش نقدی آنها را کارها مشارکت بیشتری بدهید و یا رهبری و مدیریت یک پروژه خاص را به آنها بدهید.

مرحله 5 _ در سازمان خود دوره های آموزشی برگزار کنید . حال میتوانید از افراد داخل سازمان استفاده کنید یا شخصی را از بیرون مجموعه بیاورید. پس از دوره آموزشی افرادی که میتوانند مسئولیت بیشتری قبول کنند و مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به بقیه دارند به آنها مسئولیت هایی را تفویض کنید.

مرحله 6 _ در پایش ها از مقیاس های ساده عددی استفاده کنید ( 1 تا 10 ) . در کارها از نظرسنجی قافل نشوید . کارهایی که دچار مشکل میشود با ایجاد جلسه های هفتگی و موضوعی نظرات افراد را جویا شوید و راهکار مناسب را با نظر جمع ارائه کنید و انجام دهید و بر روی آن نظارت کنید و پایش انجام دهید . در واقع این یک سیکل است که باید مرتب انجام شود.

Leave a Comment