کاهش هزینه های تولید و برنامه ریزی در جهت بالا بردن راندمان تولید را میتوان سیاست هر مجموعه تولیدی بشمار آورد , که در فضای بازار رقابت میتواند ضامن ماندگاری و موفقیت یک سازمان باشد.

اگر به شما به عنوان تولیدکننده یا مدیر یک کارگاه و کارخانه تولیدی بگویند یکی از مشکلات مهم شما چیست؟ به طور قطع کمبود نقدینگی و بالا بودن هزینه‌های تولید را نام خواهید برد؛ فرقی نمی‌کند که واحد تولیدی شما جزو چه دسته‌ای از صنایع باشد.

همه تولید کنندگان با این مساله روبرو هستد , بخصوص در این سالها, که رکود هم بر بازار سایه انداخته است . هر چند نمی‌توان بسیاری از اقلام هزینه را از فهرست کارخانه و کارگاه خود حذف کرد، با این حال می‌توان راهکارهایی برای سودآوری بدست آورد .

در این بین ممکن است این نکته نیز گفته شود که تنها در سایه مدیریت، هزینه‌ها کاهش پیدا نمی‌کند. به عنوان نمونه چطور می‌توان هزینه تولید را کاهش داد زمانی که قیمت مواد اولیه بالاست یا تامین آن مشکل است؟ یا زمانی که نیاز به وام و نقدینگی وجود دارد اما بانک‌ها با تولیدکنندگان همکاری نمی‌کنند؟ 

به طور معمول در واحدهای صنعتی بزرگ امور مالی قوی باید وجود داشته باشد که کوچکترین خروجی نقدینگی و ورود پول را به سازمان محاسبه کند. اما اگر در یک واحد کوچک صنعتی هستید و نیازی برای استخدام حسابدار احساس نمی‌کنید باید خود مسائل مالی را دنبال کنید ( البته توصیه این است که حتما” حسابدار داشته باشید , حتی پاره وقت ).

یک واحد صنعتی را در نظر بگیرید , بدون شک باید در این واحد تولیدی نیروی کار فعالی حضور داشته باشد؛ چراکه اگر کارگران ماهر و فعال نباشند و نسبت خروجی و تولید آنها کم باشد برای واحد صنعتی ضرر به حساب می‌آید.

از این رو مدیر باید نیروهای نامنظم و کم‌بازده که به اصطلاح بهره‌وری کمتری دارند را تعدیل کند یا در کنار نیروی کاری قرار دهد که ماهر هستند. ( اصل آموزش )

در مرحله بعد باید نسبت به تهیه مواد اولیه دقت لازم را داشته باشد و …

در نگاه کلی رعایت چند نکته الزامی است :

_ تهیه مواد اولیه مرغوب با قیمت مناسب

_ استفاده از واحد طرح و برنامه ( برنامه ریزی ) متخصص و ماهر در مجموعه

_ وجود ماشین آلات با تکنولوژی روز یا ماشین آلات دارای بهره وری بالا

_ حداکثر استفاده از ماشین آلات و منابع انسانی در راه تولید ( انجام کارسنجی و زمانسنجی )

_ ایجاد انضباط مدیریتی و حداکثر استفاده از نیروی کار و مقابله با نیروهای دارای راندمان پایین

( واحد تولیدی خیریه نیست , بنگاه اقتصادی است )

_ و در آخر یک مجموعه تولیدی باید برای پیشرفت و ماندن در بازار رقابت تمامی قسمتهای آن مجموعه تلاش مضاعف داشته باشند بخصوص واحد فروش و بازاریابی و همچنین دیگر قسمتهای سازمان .

در واقع باید سیاست مجموعه را برای دو عامل کاهش هزینه و رقابت پذیری ترسیم کنیم و سپس برای رسیدن به این سیاست هدفگذاری شده و برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی نماییم.

گروه مشاورین صنعتی آریانا با پشتوانه تجربیات عملی و دانش آکادمیک آماده همکاری با شرکتها و کارخانجات ( مشاوره مدیریت ) در جهت رسیدن به این هدف مهم میباشد .

( مشاوره کاهش ضایعات , مشاوره افزایش بهره وری , مشاوره صنعتی , مشاوره کاهش هزینه های تولید , مشاوره پرسنلی , مشاوره تولید و .. )

کارشناسان ما منتظر تماس شما هستند .

از مشاوره رایگان جلسه اول ما استفاده نمایید.

gmsariyana.com

moshaverehsanati.ir

🔹با ما همراه باشید در:
🌐گروه مشاورین صنعتی آریانا

66044098 _ 66043505

واتساپ
09300899160
کانال تلگرام
 https://t.me/moshaverehsanati
اینستاگرام :
https://www.instagram.com/moshaverehsanati/
سایت :
https://moshaverehsanati.ir

8 دیدگاه برای “راههای کاهش هزینه های تولید”

پیام بگذارید