چرخش شغلی در سازمان ( گردش شغلی ) عبارت است از جابجایی کارکنان در کارهای مختلف که توانایی انجام آن را دارند .( جانشین پروری در کار )

چرخش شغلی با توجه به مزایای خیلی زیادی که دارد ولی متاسفانه کمتر مورد استفاده قرار میگیرد , در ذیل تعدادی از مزایای گردش شغلی ( چرخش شغلی ) را ذکر میکنیم :

  1. بالا رفتن روحیه کارکنان , زیرا وقتی به یک شغل یکنواخت عادت نمایند دچار نوعی افسردگی و روزمرگی در کار میشوند .
  2. پیدا کردن دید کلی نسبت به کار , وقتی فقط یک قسمت از کار را انجام میدهند , نسبت به کل کار آشنایی ندارند . هستند کسانی که چندین سال در یک کارگاه کار میکنند ولی فقط یک قسمت جزئی از کار را ماهر هستند و نسبت به مابقی مراحل تولید آشنایی ندارند.
  3. کارفرما در صورت نبود هریک از نفرات دچار بحران نبوده و به راحتی میتواند از نیروهای دیگر جایگزین نماید .
  4. دراین روش کارکنان با آشنایی درقسمتهای مختلف کار از لحاظ ذهنی نیز برای ایجاد راه حل های مختلف تلاش میکنند و باعث کارآفرینی میشوند .( ذهن پویا ).
  5. در این روش کارفرما با یک برنامه ریزی مناسب با توانایی های کارکنان که ناشناخته بودند آشنا میشود .
  6. و …

البته ذکر این نکته الزامی است که چرخش شغلی باید براساس مطالعه انجام شود , از جمله توان جسمی , توان ذهنی , سرعت عمل , دقت در کار , دانش و .. , که این امر میتواند بر مواردی همچون افزایش بهره وری کارکنان , کاهش ضایعات , افزایش راندمان تولید , کاهش هزینه های کارگاه و … را شامل شود .

گروه مشاورین صنعتی آریانا ( مشاوره صنعتی آریانا) با داشتن تجربه سالیان کار عملیاتی با تکیه بر دانش آکادمیک در خدمت صنعتگران محترم میباشد .

از مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده نمایید .

با ما تماس بگیرید ( از مشاوره رایگان جلسه اول استفاده نمایید )

گروه مشاورین صنعتی آریانا

09300899160 ( جهت تماس واتساپ)

کانال تلگرام : https://t.me/gmsariyana

اینستاگرام :

https://www.instagram.com/moshaverehsanati


سایت : https://moshaverehsanati.ir

صفحه اصلی

پیام بگذارید